Dünya öykü gününüz mübarek olsun:)

dünya-öykü-günü-ne-zaman

14 Şubat sadece aşıkların günü zannediyorsanız yanılıyorsunuz. 14 Şubat aynı zamanda Dünya Öykü Günü. Öyküler güzeldir. En çok öykü yazmasını severim. Okumasını da çok severim. Bu gün hem Dünya Öykü Günü’nü hem de sevgililer gününü birleştirin, sevdiğinize, eşinize bir öykü okuyun.

Dünya Öykü Günü’yle ilgili olarak www.worldshortstoryday.org sitesi ülkemizdeki programları organize diyor, haberleri veriyor. Buradan her zaman 3 dilde geniş bilgi bulabilirsiniz. Ayrıca ben onların yayınlamış olduğu ülkemizin öykü tarihcesini de burada yayınlıyorum.

Hepimizin Dünya Öykü Günü bir öykü tadında olsun sevgili dostlar.

*

dünya-öykü-günü

 Yıl 1980: 12 Eylül askeri müdahalesiyle birlikte olağanüstü bir dönem başlar. Siyasi partiler, isçi sendikalari, dernekler kapatılmaya, yöneticileri yargilanmaya, tutuklanmaya baslar. Orta Dogu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Edebiyat Kulübü de bundan payini alir. Faaliyetlerini ODTÜ Ögrenci Temsilciler Konseyi-Sanat-Kültür Toplulugu (ÖTK-SKT) çatisi altinda Ögrenci Isleri Dekanligina bagli olarak sürdüren Edebiyat Kulübü kapatilir, yöneticileri aranir, yasakli duruma düser. Edebiyatçilar Dernegi Genel Baskani Özcan Karabulut Edebiyat Kulübü’nün baskani, Edebiyatçilar Dernegi Genel Sekreteri Gökhan Cengizhan ise Kulübün genel sekreteridir. Uzun süren bir mücadeleden, Ögrenci Isleri Dekanligi ile yapilan görüsmelerden sonra yasak kalkar. Edebiyat Kulübü yeniden açilir, faaliyetlerini sürdürür. 1982 yili sonlarinda yeniden kapatilana kadar (Edebiyat Kulübü’nün Edebiyat Toplulugu olarak yeniden faaliyetlerine baslamasi için yaklasik 20 yilin geçmesi gerekmistir).Dergiler, bültenler yayimlanir, ülkenin önde gelen edebiyatçilari söylesiler yapmak üzere ODTÜ’ye davet edilir. Bu arada “ODTÜ Edebiyat Kulübü ’82 Ödülleri” düzenlenir. Konu “1980’li Yillarda Gençlik”tir. Ödül, siir ve öykü olmak üzere iki dalda verilmekte; ödülle ODTÜ’ lülerin, üniversitelilerin, gençlerin konusmalari, yazmalari, kendilerini ifade etmeleri amaçlanmaktadir. Konu basligi gençligin susturulmasina, gençligin apolitiklestirilmesine karsi adeta bir isyan gibidir. Yarismaya yüzlerce siir, yüzlerce öykü gönderilir. Yarismaya gelen siirlerin yaninda ilk kez öyküler de ODTÜ kütüphanesinin duvarlarinda sergilenir. Insanlar duvarlar boyunca öykü okumaya baslar. Üniversitede pek çok kulüp vardir ama Edebiyat Kulübü’nün etkinlikleri, gençlerin bulusmalari yönetimi rahatsiz eder, Kulüp yeniden kapatilir. Aradan yillar geçer, Edebiyat Kulübü’nün yöneticileri kitaplar yayimlar, öykü dergilerinin, siir dergilerinin editörlügünü yaparlar, Edebiyatçilar Dernegi’nin kuruculari arasinda yerlerini alirlar, Ankara Öykü Günleri’ni baslatirlar. Onlara göre, Ankara Öykü Günleri’nden 14 Subat Dünya Öykü Günü’ne giden yol, ODTÜ kütüphanesinin duvarlarinda sergilenen öykülerden geçmektedir.80’li yillar, 90’li yilarin baslari,
Düsler Öyküler dergisinin “Çikarken” yazisinda yer aldigi gibi, edebiyat ve sanat dergilerinin öyküyü sürgüne gönderdigi; gazetelerin sütunlarinda öyküye fazla yer vermedikleri; yayinevlerinin daha çok romana yöneldigi; kisa öykü estetigine ve kuramina katkida bulunabilecek elestirmen sayisinin çok az oldugu, öykü yazarlarinin ise ürün verdikleri yazinsal tür üzerine yeterince yazip konusmadiklari; öykünün yazilma/ yayimlanma/ okura ulasma sürecindeki zorluklarin had safhaya ulastigi bir dönemdir.

Bu dönem, siyasal alanda oldugu gibi öykünün de bir “ara dönemi”dir. Dergiler az sayida öykü yayimlamakta, yayinevleri öyküden uzak durmakta, öykü kendi elestirisini yaratamamaktadir. Ancak, anilan tüm olumsuz kosullara karsin öyküler yazilmaktadir, öyküler dergilerini beklemektedir.

90’li yillarin ortalarinda, elestirmenler-yazarlar öykü dergisine gereksinim oldugu gerçeginden hareketle yazilar kaleme alirlar. Önce Adam Öykü dergisi, ardindan Düsler Öyküler dergisi yayimlanir. Bu dergileri Üçüncü Öyküler, Öyküden Bir bilet Gidis Dönüs dergileri izler. Yasasin Edebiyat birkaç sayi çikabilir. Edebiyat-sanat dergileri öyküye daha çok yer vermeye baslarlar. Yayinevleri romanin yaninda öyküye yönelir. Öykü ödülleri düzenlenir. Artik öykücülerin öykücülerle, ustalarin gençlerle, öykülerin öykülerle bulusmasinin zamani gelmistir. Öykücüler bulusacak, öykücülügümüzün yaninda dünya öykücülügünü tartisacak, genç öykücüler gün yüzüne çikacak, canli bir öykü edebiyati ortaminin adimlari atilacaktir.

 

  Düsler Öyküler dergisini çikaranlar bir düs daha kurarlar: Ankara Öykü Günleri.
Düsler Öyküler dergisinin 4. sayisinin çiktigi aylarda, 1. Ankara Öykü Günleri 5-10 Mayis 1997 günlerinde gerçeklestirilir. Alti oturum biçiminde düzenlenen Ankara Öykü Günleri’e 40’i askin öykücü, dünden bugüne, bugünden yarina öykücülügümüzü, basta sinema olmak üzere öykünün etki alanlarini, kent kültürü ve kentlilesme bilinci bakimindan öyküyü degerlendirirler.Ankarali edebiyatseverler kendilerine sunulan “öykü ziyafeti”ne büyük ilgi gösterirler. Etkinlik, genç öykücülerle usta öykücülerin, edebiyatçilarla edebiyatseverlerin bulustuklari kolektif iletisim ve etkilesimin yasandigi bir panayira dönüsür. Öykü saatleri yapilir, öykücüler okurlarla söylesir, öykü kitaplarini imzalarlar. Ankara Öykü Günleri’nin onur ödülü sahibi, usta yazar Vüs’at O. Bener’dir.

 

  Öykü Günleri’nin açilis konusmasini yapan Düsler Öyküler dergisi editörü Özcan Karabulut su görüsleri dile getirir:
Neden Öykü Günleri? Çünkü, öykücülügümüz nicel ve nitel olarak ‘iyi’ bir yerde. Çünkü, öykünün yazinsal deger ve ölçütlerini tartismak istiyoruz. Çünkü, öykücülügümüzdeki gelisimin ve canli öykü edebiyati ortaminin toplumsal, kültürel ilgisini incelemek, sonuçlar çikartmak, bu sonuçlari edebiyat-sanat-kültür kamuoyuna duyurmak istiyoruz. Çünkü, edebiyati ayni zamanda bir iliski biçimi olarak görüyoruz.Neden Ankara? Çünkü, Ankara, 90’li yillarda edebiyat ve sanat etkinliklerinin yogun olarak gerçeklestirildigi, kentin, gitgide ülkenin kültür dokusuna sahip çikan, zenginlestirerek katkida bulunan bir kentimiz. Çünkü, Ankara, Düsler Öyküler dergisi projesinin hazirlandigi kentimiz. Çünkü, Ankara, etkinligin merkezi olmayi, kentin bu yönüyle de tanitilmasini hak ediyor. Çünkü, Ankara, öykü türünün ilgisi içinde genis bir edebiyatçi, edebiyatsever kitlesinin bulustugu bir kent olmayi da hak ediyor. Çünkü, Öykü Günleri’nin düsünü kuran bizler Ankara’da yasiyoruz.

 

  2. Ankara Öykü Günleri 1-7 Haziran 1998 günlerinde gerçeklestirilir.
Öykü Günleri’nin onur ödülü sahibi Isveç’te yasayan Demir Özlü’dür. Onur konugu ise usta öykücü Erhan Bener’dir.Etkinlige 50’ye yakin öykücü katilir. Fethi Naci, Erdal Öz, Semih Gümüs, Feridun Andaç, M.Sadik Aslankara, Cemil Kavukçu gibi yazarlar, elestirmenler, öykücüler de Ankara Öykü Günleri’nin konuklari arasindadir.Ahmet Telli, Ahmet Erhan, Hüseyin Ferhad gibi öykü de yazan sairlerin yaninda çagdas Isveç edebiyatini temsilen iki yazar da etkinlige davetlidirler: Dan Melin ve Bodil Malmsten.

 

  3. Ankara Öykü Günleri 21-27 Mayis 1999 günlerinde gerçeklestirilir. Öykü Günleri’nin onur ödülü sahibi Oktay Akbal, onur konugu ise Tahsin Yücel’dir. Ekinlige yine 50’ye yakin öykücü katilir. Gürhan Uçkan, Ilknur Özdemir, Asli Erdogan, Feride Çiçekoglu, Hasan Öztoprak, Kadir Yüksel, Erdal Öz, Yusuf Eradam,
Burhan Günel, Nalan Barbarosoglu, Hakan Senocak etkinliginin konuklari arasindadir. Cumhuriyet gazetesi yazari Isik Kansu öykücülerin çocukluk yillarina yolculuk yapmaktadir. Ilk yolculuk Erendiz Atasü’nün çocuklugunadir. 3. Ankara Öykü Günleri’nin iki önemli paneli vardir.Ilki “Sairler Niçin Öykü Yaziyor?” panelidir. Panelin konusmacilari, öyküler de yazan Haydar Ergülen, Salih Bolat, Sükrü Erbas, Ali Cengizkan, Tarik Günersel, Adnan Özer ve Ahmet Telli’dir. Tartisma yaratan iki yazi da yazarlarin katilimiyla ikinci panele tasinir: “Genç Öykücülerin Agzini Biçak Açmiyor mu? Öykünün Sefaleti mi?” Özcan Karabulut’un yönettigi panele, anilan yazilarin sahipleri Semih Gümüs ve Aydin Çubukçu’nun yani sira Erdal Öz, Inci Aral, Sevinç Özer, Kadir Yüksel ve Hasan Öztoprak katilirlar.4. Ankara Öykü Günleri 12-18 Mayis 2000 günlerinde gerçeklestirilir. Onur ödülü sahibi ayni zamanda Seçilmis Hikayeler dergisini yayimlayan Salim Sengil’dir. Onur konuklari ise öykücü Nezihe Meriç ve “Öykü Dergileri”, “Öykünün Islevi”, “Öykülü Siir” baslikli yazilariyla öykü dergilerini tesvik eden sair-yazar-elestirmen Memet Fuat’tir.

4. Ankara Öykü Günleri’nin yapildigi günlerde Özcan Karabulut Edebiyatçilar Dernegi’nin yönetimindedir. Dernegin genel baskani ise öykücü Burhan Günel’dir. Düsler Öyküler 9. sayisiyla yayin hayatina son vermistir.Öykü Günleri’nin kurumsallasmasi amaciyla etkinlik Edebiyatçilar Dernegi’ne kanalize edilir. Burhan Günel Öykü Günleri’nin aktif destekleyicisidir.

 

  5.Ankara Öykü Günleri 2-6 Mayis 2001 günlerinde gerçeklestirilir.
Öykü Günleri Edebiyatçilar Dernegi’nin kanatlari altindadir artik. Onur ödülü sahibi, ayni zamanda ABD Iowa Üniversitesi onur üyesi Leyla Erbil’dir. Onur konuklari ise Ahmet Oktay ve Selim Ileri’dir.Bu etkinlikle birlikte öyküler dramatize edilerek canlandirilir. Öykücülerin çocukluklarina yolculuklar devam eder. Necati Tosuner, Turgut Özakman ve Sevgi Özel çocukluklarina yolculuk yapilan yazarlardir.Hacettepe Üniversite’sinde bildiri-panel ve öykü okumalarindan olusan paralel etkinlikler gerçeklestirilir. Tevfik Fikret Okullari, ögrencileri ve anilan okulda düzenlenen öykü yarismasinda derece alan ögrenciler de katilir, öykülerini okurlar.

 

  2.Antalya Öykü Günleri Edebiyatçilar Dernegi ile ANSAN tarafindan Ekim 2001’de gerçeklestirilir. Etkinligin Onur Konugu Orhan Duru’dur. Edebiyatçilar Dernegi Baskani Çetin Öner, yardimcisi Özcan Karabulut, Cemil Kavukçu, Hasan ali Toptas, Müge Iplikçi, Nalan Barbarosoglu, Gülay Talasli, Nese Karel ve diger öykü yazarlari öyküleriyle katilirlar. 2. Antalya Öykü Günlerinde gerçeklestirilen “Yasamda Öykü, Öyküde yasam” baslikli panelin konusmacilari ise Aysu Erden, Müge Iplikçi ve Nalan Barbarosoglu’dur. Bu arada, 1. Izmir Öykü Günleri Edebiyatçilar Dernegi’nin öncülügünde, Konak Belediyesi ve Ege Kültür Vakfi’nin katkilariyla 11-13 Ocak 2002 günlerinde Izmir’de gerçeklestirilir. 30’a yakin öykücünün katildigi Öykü Günleri’nin slogani “Herkesin Bir Öyküsü Var” dir.

 

  Öykünün cografyasi genislemeye devam etmektedir. Öykü Günleri genis bir cografyayi dolasmaktadir. Baska bir düs kurmanin zamani gelmistir: 14 Subat Dünya Öykü Günü. Ilk etkinlik, 14 Subat 2002’de Ankara’da yapilir. Dünya Öykü Günü’ne Türkiye’nin dört bir tarafindan 40’a yakin öykücü katilir, öykücüler görüslerini, duygularini okurlarla paylasir, öykülerini okurlar. Son yillarda artan bir biçimde öykü kitaplari yayimlayan Can Yayinlari’ndan saglanan öykü kitaplari etkinlige katilanlara dagitilir. Etkinligi Edebiyat ve Elestiri dergisi de desteklemektedir. Mülkiyeliler Birligi, Çagdas Sanat Merkezi ve Kitapkurdu Kafe etkinligi destekleyen diger kuruluslardir.

 

  14 Subat Dünya Öykü Günü kutlamalarinda “öykü forum” basligi altinda bir de forum gerçeklestirilir. Forum’da, Niçin dünya öykü günü? Niçin 14 Subat? sorularina yanitlar aranir. Formu yöneten Özcan Karabulut yaptigi konusmada özetle sunlari dile getirir: Gerçekten ne oldu da, bir yazinsal tür olarak öykü edebiyatimiza agirligini koydu?

 

  Öykü Günleri Ankara’dan baslayarak Antalya’ya, Kibris’tan Izmir’e uzandi. Çanakkale’yi de içine alarak genis bir cografyayi dolasiyor? Öykü dergileriyle, öykü günleriyle alanlara, kentlere çikti, öykünün tabani genisledi, öykü kitlesellesti, diyoruz. Bir sey daha yapmak gerekiyor. Bir sey yapmali! Düsler Öyküler’in treni, Ankara Öykü Günleri’nin düsleri bizi baska düslere niçin tasimasin? Türkçe’nin konusuldugu dünyanin her yerinde niçin öykü günleri düzenlenmesin? Bütün kültürlerde, bütün dillerde, öyküler öykülerle, öykücüler öykücülerle niçin bulusmasin? 14 Subat’lar niçin Dünya Öykü Günü olarak kutlanmasin? Sanirim o gün geldi: Edebiyatçilar Dernegi 10. kurulus yildönümünde 14 Subat’in Dünya Öykü Günü olarak kutlanmasini, çesitli etkinlikler yapilmasini, 14 Subat’in bütün dünyayi dolasmasini öneriyor.

 

  Türkçenin büyük öykücüsü Sait Faik, “Bir insani sevmekle baslayacak her sey,” diyor. Biz insani ve öyküyü seviyoruz. Ürün verdigimiz öyküyle aramizdaki iliskiyi bir sevgililik iliskisine benzetiyoruz. Sevgiliyi, çiçegi ve öyküyü yana yana koyuyoruz. Bunun için 14 Subat diyoruz. Üniversiteli yillarimizin coskusuyla bunlari ‘Öykü Forum’da tartisalim istiyoruz. Yapilan tartismalar sonucunda, yazar-öykü-okur üçlüsü arasinda olusturulan sevgi ve dostluk ortaminin 14 Subat Dünya Sevgi-Sevgililer Günü gibi anlamli bir günle uyumlu oldugu ve 14 Subat’in Dünya Öykü olarak kabul edilmesinin uygunlugu konusunda agirlikli olarak düsünce birligine varildi. Tek itiraz Öyküden Bir Bilet Gidis Dönüs dergisi çevrelerinden geldi.

 

  1. Çanakkale Öykü Günleri, 20-21 Nisan 2002’de, Edebiyatçilar Dernegi kurulus etkinlikleri kapsaminda, öykü yazari Engin Çetinbag’in esgüdümünde, 18 Mart Üniversitesinde gerçeklestirilir. Feridun Andaç, Hüseyin Peker, Sema Kaygusuz, Akin Sevinç, Leyla Ruhan Okyay, Nemika Tugcu, Nalan Barbarosoglu, Hürriyet Yasar, Inan Çetin, Ömer Ayhan, Hakan Senocak, Almila Özdek katilan öykü yazarlari arasindadir. 1. Çanakkale Öykü Günleri’nin panel konularindan birisi, Edebiyatçilar Dernegi genel sekreteri Gökhan Cengizhan’in yönettigi, Aysu Erden, Nalan Barbarosoglu, Hüseyin Peker ve Inan Çetin’in konusmaci olarak katildiklari “Öyküde kadin ve Ask” tir.6. Ankara Öykü Günleri Edebiyatçilar Dernegi’nin öncülügünde, 21-26 Mayis 2002 günlerinde gerçeklestirilir. Onur ödülü sahibi Adalet Agaoglu’dur. Onur konuklari ise “Öykü” dergisini çikaran öykücü Mustafa Balel ve öykü de yazan, Düsler Öyküler dergisinin editörlügünü yapan, sair Adnan Özer’dir. Dünya Öykü Günü projesi ilk kez 6. Ankara Öykü Günleri’ne tasinir ve “Ankara Öykü Günleri’den Dünya Öykü Günü’ne Dogru” basligi altinda tartisilir.3.Antalya Öykü Günleri ANSAN tarafindan Ekim 2002’de gerçeklestirilir. Açilis konusmasi, Tecelli Sirma ve Osman Siviloglu tarafinda gerçeklestirilen etkinlikte Uluslar arasi Öykü Günü Koordinatörü ve Edebiyatçilar Dernegi Genel Sekreter yardimcisi Aysu Erden 14 Subat Dünya Öykü Günü ve Uluslar arasi PEN Yazarlar Örgütü’nün, Makedonya’nin Ohrid kentinde yapilan 68. Genel Kurulundaki olumlu gelismeler üzerine bilgilendirici bir konusma yapar.

Öykü yazari olan diger konusmacilar ve konulari ise sirasiyla söyledir: Cahit Çakçil : “1975 Antalya Hikaye Yarismasi”, Zekeriya Ekinci :”Öykücülükte Tecelli”, Nuri Erkal : “Ferit Edgü Ökücülügü”, Burhan Günel “Öykümde Kadin ve Ask”, Necati Güngör : “Öykücülügümüzün Geldigi Nokta”, Hasan Ali Toptas : “Günümüz Öykülerinin Dili”.

*

Adem Özbay

14 Şubat 2013, NY

www.ademozbay.com

Bir önceki yazımız olan Nurettin Durman Hakkında KPSS’de Çıkması Muhtemel Sorular ve Cevapları başlıklı makalemizde nurettin durman adem özbay, nurettin durman hakkında ve nurettin durman kimdir hakkında bilgiler verilmektedir.

Share

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Hd 720p Film izle Pompei izle film seyret